loading...
من عرف نفسه فقد عرف ربه (نماز)
مهدی پوراحمدی بازدید : 26 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

با سلام

نان بربری از نان های خوشمزه در ایران است. البته بصورت داغ و با پنیر در صبحانه! یک روز که برای تهیه نان به نانوایی بربری رفتم دیدم نانواها طبق معمول با روپوش سفید نه چندان تمیز و چروکیده دارند کار می کنند. و آرد و آب رو در مخلوط کن ریخته بودند و پس از چند دقیقه که کمی نمک و جوش شیرین به خمیر زدند و با دستی, که معلوم نیست کی شسته بودند و البته تمیز فرض می کنیم تا نان تهیه شده از گلومون بهتر پایین بره, کمی خمیر برمی داشتند و در روی میز کار پر از سبوس می ریختند و با دست دوباره چند نفری خمیر ها رو پهن  می کردند و با یک قاشق پر از یک مایع چسبناک تزئئنش کردند و دوباره با دست شکلش دادند تا اینکه نانوا یکی یکی آنها رو، در تنور گذاشت. بعد از چند دقیقه یکی شونو دادند به من مشتری حالا با چه صفی که البته با گرون شدن نان فکر می کنم فقط کمی تعداد نان های مردم کمتر شده ولی کیفیت....؟

حالا بریم سر مسائل تغذیه ای و بهداشتی که البته بعض هایش فقط مختص این نان نیست:

1: انبار آرد ؛ یعنی نانوایی ها معمولا انبار ندارند و تو سالن تولید نان رو تلمبار می کنند و انواع و اقسام وسایل رو روش می گذارن. از پالت بندی و قفسه بندی انبار نداشته که بگذریم این آرد ها رو میگذارن رو زمین نهایتش یک کارتن یا کیسه روش میگذارن و البته با چندین مشکل بهداشتی دیگر....

2: بهداشت لباس و روپوش و سر و صورت و نیز سرویس بهداشتی داخل یا خارج نانوایی که همیشه بحث محافل بهداشت محیط نانوایی است. که داخل نانوایی باشه و یا خارج آن که جدیدا چند سالی است گفتند که خارج آن باشه حالا کیه که عمل کنه چون همش داخل نانوایی است.

3: بهداشت وسایل و تجهیزات که هرچند بار شسته می شوند. و یا از چه جنسی هستند. که خود داستانی دارد که در روزهای بعدی عرض می کنم.

4: و اما اتاق کارگری و یا مهمانسرای !! نانوایی که معمولا محل زندگی افراد نیز است. یعنی این نانواهای ما که معمولا از شهرستان هستند، در این نانوایی ها منزل دارند و هتل یا مهمانسرای نانوایی یعنی این. و شبها معمولا با دوستان دیگر نانوایی ها شب نشینی هایی دارند و ....

5: در نان بربری کمی سبوس به بیرون آن می زنند تا از روی میز برداشته شود و نچسبد ولی مشکل فیتات سبوس ها رو در نان های دیگر بربری کمتر دارد. ولی در عوض جوش شیرین دارد که بسیار هم داستان تلخی است در این کشور ! که برای پف کردن نان در حین پخت بکار می رود. و مشکلات خاص خود .....

این هم قوت اصلی دیگر ما!!

مطلب بعد جوش شیرین ....

 

مهدی پوراحمدی بازدید : 70 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 

همزمان با شب تاسوعای حسینی و با حضور حجت الاسلام بخشی مسئول نمایندگی تبلیغات اسلامی و جمعی از روسای ادارات شهرستان خوانسار از 7 پیرغلام روستای خم پیچ با لوح تقدیر و تندیس ویژه تجلیل به عمل آمد .

برای تماشا عکس ها بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

مهدی پوراحمدی بازدید : 30 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

با سلام

میخواستم یه نظر سنجی بزارم

من هر چه تحقیق کردم متوجه نشدم که دلیل آنکه اسب جلو دسته عزاداری حرکت کند، چیست.

به نظر من هیچ دلیلی ندارد و فقط بازیچه یه عده شده است. البته من خیلی کوچیک هستم که در مورد عزاداری سالار شهیدان اظهار نظر کنم

لذا از تمامی دوستان خواهشمند است اگر دلیلی یا سندی بر این که اسب جلو( دسته )هیئت راه بره دارند ، در نظرات قراربدهند. تا اگر دلیل و سند معتبر هست.من هم در این وبلاگ، هم در سایت های معتبر قرار دهم.


نظر آقا داوود طبرزدی


سلام عزاداری امام حسین بهتر است بدون تشریفات باشد چرا که بایستی انسان به این فکر کند که هدف امام جه بوده است و در امر عزاداری اگر از جهت حزن و اندوه باشد فکر نمایید جلوی تابوت میت اسب سواری شود و اگر عزاداری به معنی واقعی کلمه باشدیعنی زنده نگه داشتن راه و مکتب امام کارهای از قبیل اسب سواری و نوازندگی ارتباطی به موضوع ندارد اما چون بعضی اشخاص به نیتی نذر مینمایند که اسب در جلوی هیئت بیاورند به نظر حقیر بهتر است اسب مورد نظر تزئین شده وبدون سوار نشانه ای باشد از برگشتن ذوالجناح از میدان جنگ که دلالت بر شهید شدن امام باشد تا عزاداران به یاد عاشورا بیافتند با تشکر از شما

نظر اینجانب با نظر آقا داوود در مورد اسب بدون سوار موافق هست، بهتر از این اسب سواری در روستای ما هست

مهدی پوراحمدی بازدید : 29 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

با سلام

امروز رفتم نانوایی سنگكی - یكی از نان های خوب دنیا - روپوش های تاحدی تمیز و سفید، نان های یك قسمت سوخته و قسمت دیگر تاحدی خام به مشتری ها می دادند. كه به من یكی از اون سوخته هاش رسید. و البته اگه می گفتم كنجدی اونو بده كمی بهتر می شد از لحاظ سوختگی و یا خامی ! دیدم كه آب و آرد رو باهم تو مخلوط كن ریخت و بعد از چند دقیقه ریخت تو خمره ای كه مثه دیگ های كله پزی مجرای آب رو نداره و نمی دونم چه جوری می شورنش. نانوا هم كمی از اون خمیر رو برداشت و روی پاروی مخصوص گذاشت و بعد هم دوباره دستش رو تو یك كاسه آبی كه معلوم نیست هر چند بار  عوض می شه زد و محكم رو خمیر روی پارو زد و شكلش داد و نهایتا تو تنور گذاشت ! و بعد از 5 دقیقه یكی دیگه از نانواها از تو تنور درش آورد و داد به من مشتری ! این اون بهترین نان دنیاست؟؟!!

یه كمی بحث علمی كنیم. نظر شما چیه؟ در سبوس و یا آرد هایی كه در این نان مصرف می شود، ماده ای است به نام فیتات ( تحقیق جان جی رینهالد در مجله Am J Clin Nutr  در مورد "مقدار فیتات در نان ایران" ) كه درصورت موجود بودن آن در نان و مصرف آن باعث عدم جذب مواد مغذی مانند آهن می شود. البته اگر خوش بینانه در نظر بگیریم و جوش شیرین در این نان زده نشود ( گویا در نان سنگك رسم و عرف بر این نیست كه جوش شیرین بزنند )!!. حال چه كنیم تا این فیتات مشكلی ایجاد نكند. نان سنگك از حیث فیبر بالا و پخت خوب در دنیا معروف است. و وجود فیتات باتوجه به سبوس اجتناب ناپذیر است. ( یعنی نمی شه با نون سبوس گرفته كه این روزها مسئولین فكر می كنند با آن كیفیت نان می ره بالا!! اون نان سنگك معروف رو درست كرد!! ) حال آیا اگر چنین بود باز هم در دنیا بهترین بود. مطئنا چنین نیست. و مسئله این است كه تو این نون ها باید تخمیر صورت  بگیره و بنابراین با تخمیر آنزیمی به نام فیتاز فعال می شود و فیتات را غیر فعال كرده و موامغذی مانند آهن قابل جذب می شود. چرا آهن؟ در مطالب بعدی راجع به آهن می نویسم. ولی از اهمیت آهن همین بس كه عدم آن باعث كم خونی فقر آهن و كم هوشی بچه ها می شود. به دلبل آنكه نان قوت اصلی ماست!!! 

مهدی پوراحمدی بازدید : 30 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
نویسنده:حاج شیخ علی ربانی خلخالی

در بعضى روایات آمده است : حضرت سكینه علیها السلام در روز عاشورا به خواهر سه ساله اى (كه به احتمال قوى همان رقیه علیه السلام باشد) گفت : بیا دامن پدر را بگیریم و نگذاریم برود كشته بشود(سلام الله علیها).
امام حسین علیه السلام با شنیدن این سخن بسیار اشك ریخت و آنگاه رقیه علیها السلام صدا زد : بابا! مانعت نمى شوم . صبر كن تا ترا ببینم (سلام الله علیها) امام حسین علیه السلام او را در آغوش گرفت و لبهاى خشكیده اش را بوسید. در این هنگام آن نازدانه ندا در داد كه :
العطش العطش ، فان الظما قدا احرقنى بابا بسیار تشنه ام ، شدت تشنگى جگرم را آتش زده است . امام حسین علیه السلام به او فرمود : كنار خیمه بنشین تا براى تو آب بیاورم آنگاه امام حسین علیه السلام برخاست تا به سوى میدان برود، باز هم رقیه دامن پدر را گرفت و با گریه گفت : یا ابه این تمضى عنا؟
بابا جان كجا مى روى ؟ چرا از ما بریده اى ؟ امام علیه السلام یك بار دیگر او را در آغوش گرفت و آرام كرد و سپس با دلى پر خون از او جدا شد . (وقایع عاشورا سید محمد تقى مقدم ص 455 و حضرت رقیه علیه السلام تالیف شیخ على فلسفى ص 550)

برای ادامه متن روی ادامه مطلب کلیک کنید

مهدی پوراحمدی بازدید : 32 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

دخترم بر تو مگر غیر از خرابه جا نبود

گوشه ویرانه جای بلبل زهرا نبود

جان بابا خوب شد بر ما یتیمان سر زدی

هیچ‌کس در گوشه ویران به یاد ما نبود

دخترم روزی که من در خیمه بوسیدم تو را

ابر سیلی روی خورشید رخت پیدا نبود

جان بابا، هر کجا نام تو را بردم به لب

پاسخم جز کعب نی ،جز سیلی اعدا نبود

دخترم وقتی که دشمن زد تو را زینب چه گفت

عمه آیا در کنارت بود بابا ،یا نبود

جان بابا، هم مرا ،هم عمه ام را می‌زدند

ذره‌ای رحم و مروت در دل آنها نبود

دخترم وقتی عدو می‌زد تو را برگو مگر

حضرت سجاد زین‌العابدین آنجا نبود

جان بابا بود، اما دستهایش بسته بود

کس به جز زنجیر خونین، یار آن مولا نبود

دخترم آن شب که در صحرا فتادی از نفس

مادرم زهرا (س) مگر با تو در آن صحرا نبود

جان بابا من دویدم زجر هم می‌زد مرا

آن ستمگر شرمش از پیغمبر و زهرا نبود

دخترم من از فراز نی نگاهم با تو بود

تو چرا چشمت به نوک نیزه اعدا نبود

جان بابا ابر سیلی دیده‌ام را بسته بود

ورنه از تو لحظه‌ای غافل دلم بابا نبود

دخترم شورها بر شعر میثم داده‌ایم

ورنه در آوای او فریاد عاشورا نبود

جان بابا دست آن افتاده را خواهم گرفت

ز آن که او جز ذاکر و مرثیه خوان ما نبود


شاعر:حاج غلامرضا سازگار (میثم)

مهدی پوراحمدی بازدید : 32 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

با سلام خدمت همه عزیزانی که به این وبلاگ اومدن

و سلام مخصوص خدمت آقا داوود

برای ارسال عکس و فیلم یه راه هست که  فیلم ها رو تو سایت www.4sheard.com آپلود کنی آدرس برام بفرستی (از سایت های دیگه برای آپلود هم میتونی استفاده کنی)
برای عکس هم میتونی تو سایت
http://up3.iranblog.com/ آپلود کنی بعدش آدرس برام بفرستی

 راه دیگه هم  برام ایمیل کنی hadi_poorahmad64@yahoo.com
برای ارسال مطلب هم یا ایمیل بزنید یا تو نظرات بزارید بلافاصله تو مطالب درج می نمایم

در ضمن سعی میکنم تو این دو روزه بازم عکس بزارم

مهدی پوراحمدی بازدید : 27 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

اهل تسنن درباره لعن یزید چه نظری دارند؟


راسخون :حادثه کربلا در میان اهل تسنن موجى ایجاد کرد که زبان و قلم دانشمندان آنان گاه ناخواسته و زمانى با شجاعت به توصیف وتجزیه و تحلیل آن پرداخته است.

شوكانى در كتاب «نیل الاوطار»

شوكانى در كتاب «نیل الاوطار»در رد بعضى از سخنوران دربارى مى‏گوید: به تحقیق عده‏اى از اهل‏علم افراط ورزیده، چنان حكم كردند كه: «حسین(ع)نوه پیامبر كه خداوند از او راضى باشد. نافرمانى‏یك آدم دائم الخمر را كرده و حرمت‏شریعت‏یزید بن معاویه را هتك‏كرده است.» خداوند لعنتشان كند، چه سخنان عجیبى كه از شنیدن‏آنها مو بر بدن انسان راست مى‏گردد.

تفتازانى در كتاب «شرح العقاید»
تفتازانى در كتاب «شرح العقاید» مى‏نویسد:حقیقت این است كه رضایت‏یزید به قتل حسین(ع)و شاد شدن اوبدان خبر و اهانت كردنش به اهل‏بیت پیامبر(ص)از اخبارى است كه‏در معنى متواتر است; هر چند تفاصیل آن متواتر نیست. درباره‏مقام یزید بلكه درباره ایمان او كه لعنت‏خدا بر او و یارانش‏باد. توافقى نداریم.

جاحظ

جاحظ مى‏گوید: منكراتى كه یزید انجام داد، یعنى قتل حسین(ع)وبه اسارت گرفتن زن و فرزند او و ترساندن اهل مدینه و منهدم‏ساختن كعبه، همه اینها بر فسق و قساوت و كینه و نفاق و خروج ازایمان او دلالت مى‏كند.
بنابراین، یزید فاسق و ملعون است و كسى كه از لعن او جلوگیرى‏كند، نیز ملعون است.

بقیه در ادامه مطلب

مهدی پوراحمدی بازدید : 24 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

من به صورت خاص شیفته شخصیت "حضرت عباس" هستم

دردناک‌ترین حادثه کربلا به روایت کارشناس آمریکایی


راسخون : دردناک‌ترین حادثه کربلا به روایت کارشناس آمریکایی

پروفسور پیتر ج. چلکوفسکی (Peter J. Chlkowski)، دانشمند آمریکایی لهستانی تبار، از دانشمندان متخصص فرهنگ ایران است که هم اکنون استاد رشته های مطالعات خاورمیانه، شرق شناسی و اسلام شناسی در گروه مطالعات اسلامی و خاورمیانه دانشگاه نیویورک است.
وی روایت جالبی از داستان کربلا دارد:
 
* شرق شناسی که جذب محرم شد

  آقای چلکوفسکی لطفا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید.
چلکوفسکی: من پیتر چلکوفسکی شهروند آمریکایی هستم. لیسانس خود را در سال 1958 در رشته واژه شناسی شرقی از دانشگاه جگیلونیان شهر کراکوف لهستان دریافت کردم و در مدرسه درام همان شهر به تحصیل در رشته هنرهای تئاتری بپرداختم. در سال 1959 به لندن رفتم و در سال 1962 در مقطع فوق لیسانس در رشته تاریخ خاورمیانه اسلامی از مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی فارغ التحصیل شدم. در حال حاظر هم بیش از 40 سال است که استاد مطالعات اسلامی و خاورمیانه در دانشگاه نیویورک هستم. بخش عمده ای از تحقیقات و مطالعات من مربوط به اسلام شیعی و به طور خاص محرم و واقعه کربلا است و در این حوزه تا کنون ۳ کتاب و مقالات متعددی درباره امام حسین و واقعه کربلا نوشته ام.

بقیه در ادامه مطلب

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نماز را به چه دلیل می خوانید؟ (پاسخی صادقانه دهید/می توانید چند گزینه انتخاب کنید)
    آمار سایت
  • کل مطالب : 105
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 27
  • بازدید سال : 269
  • بازدید کلی : 6,666
  • کدهای اختصاصی

    کد آهنگ

    حدیث