loading...
من عرف نفسه فقد عرف ربه (نماز)
مهدی پوراحمدی بازدید : 28 پنجشنبه 31 فروردین 1391 نظرات (0)
به نام خدا

وجوب انتظار

ابو بصیر خدمت امام باقر ـ علیه السلام ـ مى رسد و عرض مى کند: اى فرزند رسول خدا! آیا مى پذیرید که من دوست و تنها متوجه و گردن نهاده بر ولایت شمایم؟ امام ـ علیه السلام ـ فرمود:

آرى! عرض نمود:

پس اینک پرسشى دارم که جواب دهید، زیرا من نابینایم و کمتر راه مى روم; و نمى توانم هر زمان خدمت شما برسم. امام ـ علیه السلام ـ فرمودند: خواهش خود را عرضه دار! گفت:

مرا از آن دین که خود و خاندانت بدان پایبندید، آگاه ساز تا من نیز بدان گردن نهم. امام ـ علیه السلام ـ فرمود: اگر چه به کوتاهى سخن گفتى، لیکن سؤالى بس بزرگ نمودى; بخدا سوگند! دین خود و پدرانم را بر تو عرضه مى کنم و آن گواهى به یگانگى خداوند و رسالت محمد و اقرار بر آنچه او از جانب پروردگار آورده و دوستى با آنان که دوست مایند و بیزارى از هر که دشمن ماست و تسلیم بودن بر فرمان ما و انتظار کشیدن قائم ما و کوشش نمودن (در راه اطاعت خداوند) و پرهیز از آنچه او نمى پسندد.

این نکته اى بسیار شگرف است که انتظار دوشادوش توحید و نبوت از اصول مهم دین محمدى است. و آن حکایت از چیزى فراتر از وجوب دارد.


ادامه مطلب را بخوانید

قائم و قیام

این قیام به هنگام شنیدن نام قائم یعنى آمادگى داشتن در هر آن، براى قیام و مبارزه و جهاد در راه تحکیم عدالت جهانى در رکاب حجّت خدا. شیعه ى منتظر در عصر غیبت باید همواره داراى چنین هدفى باشد.

فضیلت انتظار

در روایات وارد شده از ائمه معصومین(ع)، آنچنان مقام و منزلتى براى منتظران موعود آخرالزمان برشمرده شده که گاه انسان را به تعجب وامى‏دارد که چگونه ممکن است عملى که شاید در ظاهر ساده جلوه کند از این چنین فضیلتى برخوردار باشد.

البته توجه به فلسفه انتظار و وظایفى که براى منتظران واقعى آن حضرت بر شمرده شده، سر این فضیلت را روشن مى‏سازد.

در اینجا به پاره‏اى از فضائلى که براى منتظران قدوم مصلح جهانى حضرت بقیة‏الله‏الاعظم بر شمرده شده اشاره مى‏کنیم:

۱- مرحوم صدوق در کتاب «کمال‏الدین‏» از امام صادق(ع) ، روایت کرده که آن حضرت به نقل از پدران بزرگوارشان، – که بر آنها درود باد – فرمود:

«المنتظر لامرنا کالمتشحط بدمه فى سبیل‏الله‏»

«منتظر امر (حکومت) ما، بسان آن است که در راه خدا به خون خود غلتیده باشد»

۲- در همان کتاب به نقل از امام صادق ،(ع) ، روایت دیگرى به این شرح در فضیلت منتظران وارد شده

«طوبى لشیعة قائمنا المنتظرین لظهوره فى غیبته و المطیعین له فى ظهوره اولئک اولیاءالله‏الذین لاخوف علیهم و لا هم یحزنون‏»

«خوشا به حال شیعیان قائم ما که در زمان غیبتش منتظر ظهور او هستند و در هنگام ظهورش فرمانبردار از او، آنان اولیاء خدا هستند ، همانها که نه ترسى برایشان هست و نه اندوهگین شوند».

۳- مرحوم مجلسى در کتاب «بحارالانوار» به سند خود از امیرالمؤمنین،(ع) ، نقل مى‏کند که آن حضرت فرمودند:

«انتظرواالفرج و لاتیاسوا من روح‏الله فان احب الاعمال الى‏الله عزوجل انتظارالفرج‏»

«منتظر فرج باشید و از رحمت‏خداوند ناامید نشوید. بدرستى که خوشایندترین اعمال نزد خداوند عزوجل، انتظار فرج است‏».

۴- همچنین مرحوم مجلسى روایت دیگرى را به سند خود از فیض بن مختار نقل مى‏کند که در آن امام صادق،(ع) مى‏فرمایند:

«من مات منکم و هو منتظر لهذاالامر کمن هو مع القائم فى فسطاطه ، قال: ثم مکث هنیئة ، ثم قال: لا بل کم قارع معه بسیفه، ثم قال: لا والله کمن استشهد مع رسول‏الله(ص)»

«هر کس از شما بمیرد در حالیکه منتظر این امر باشد همانند کسى است که با حضرت قائم(ع) در خیمه‏اش بوده باشد. سپس حضرت چند لحظه‏اى درنگ کرده ، آنگاه فرمود:

نه ، بلکه مانند کسى است که در خدمت آن حضرت شمشیر بزند، سپس فرمود: نه، بخدا همچون کسى است که در رکاب رسول خدا(ص)، شهید شده باشد.»




عدل و احسان

مسأله ى دیگرى که مسلمان منتظر، باید به آن اهمیت بسیار بدهد، و در تحقّق و گسترش آن بکوشد، عدل و احسان است. یکى از شعارهاى سرلوحه اى، در قرآن کریم، این شعار سترگ است:

(إنّ اللّه یأْمُرُ بِالعَدلِ وَالإحسان).

خداوند به اقامه ى عدل و اشاعه ى احسان امر مى کند.

سخن از عدالت و دادگرى، در اسلام و قرآن، اصلى است بنیادى و همه گیر، که نیازى به توضیح ندارد. اهمیت این اصل تا آنجاست که در بسیارى از احکام فقهى و عبادى نیز، به گونه اى، به لزوم عدالت بر مى خوریم، از جمله در نماز جماعت، که مى گویند، پیشنماز باید عادل باشد. و این عدالت که در پیشنماز شرط است نیز، به نوعى، ترک ظلم است نسبت به نفس، و نسبت به غیر.

این است که منتظران ظهور دولت حق، و حکومت عدل، که دینشان اسلام است، و کتابشان قرآن، و نخستین امامشان على بن ابى طالب است (یعنى تجسُّمِ اعلاى عدالت و دادگرى)، و خود در انتظار تحقق حکومت عدل جهانى به سر مى برند، باید پیوسته، نمونه ى این عدل و عدل طلبى باشند، و این چگونگى را نشان دهند، و جامعه ى خویش را از احسان سرشار سازند. باید جامعه ى آنان، نمونه ى آن عدل و دادى باشد که از آن دم مى زنند، و منتظر ظهور ابعاد کلى و جهانگیر آنند.

مى شود جامعه اى خود را منتظر حکومت عدل جهانى بداند، و خود، در محیط خود، در روابط خود، در معاملات و حقوق و قوانین خود، عدالت را عملى نسازد، و رعایت نکند، و به عدل و داد نگراید، و از عدل و داد طرفدارى نکند، و در راه آن به پا نخیزد، و نشانى از بسط و عدل و احسان در آن جامعه نباشد؟ این امر چگونه مى تواند بود؟ و اگر باشد، صدق اینگونه مردمى در انتظار، از کجا نمودار خواهد گشت؟.

شهادت و دیدن تمام راه

کسى که تمامى راه را دیده و مانع‏ها را شناخته است، این وجود واقف منتظر است و از دیدن حوادث و گرفتارى‏ها نمى‏لرزد; زیرا از پیش آماده شده و به انتظار نشسته است .

آن‏هایى مى‏لرزند که با رؤیاها و توقع‏هاى بى حساب، راه افتاده‏اند و خیال مى‏کنند تا به راه افتادى، تمام دشمن‏ها برایت نقل و نبات مى‏آورند .

رفعت ذکر

رفعت ذکر هم مى‏تواند عامل وسعت صدر باشد و قرآن چه زیبا به این موضوع اشاره دارد: الم نشرح لک صدرک و وضعنا عنک وزرک و رفعنا لک ذکرک . آن‏جا که ذکر و یاد تو را، نه اسم و نام تو را (توجه شود، نفرموده: و رفعنا لک اسمک) بالا بردیم، در تو وسعتى آوردیم و بارهاى سنگین و کمرشکن را از تو برداشتیم، تا آن‏جا که تو همراه هر رنج، دو راحتى مى‏دیدى:
فان مع العسر یسرا ان مع العسر یسرا . تکرار نکره باعث تعدد است و یسر بدون الف و لام و نکره آمده است . پس همراه هر رنج، این دو راحتى هست که تو ورزیده شده‏اى و با رفعت‏یا دو ذکر به وسعت‏سینه، راه یافته‏اى .

درک قدر

آدمى که اندازه‏ى خودش را شناخته، دیگر به خاطر کاستی ها معرفتش ضعیف نمی شود و از معرکه نمی گریزد . ظرفیت و وسعت روحى ما در رابطه با آن‏چه که بر ما اثر مى‏گذارد، مشخص مى‏شود، زیرا على علیه السلام مى‏گوید:

قدر الرجل على قدر همته .

اندازه‏ى آدم به اندازه‏ى همان چیزى است که براى او اهمیت دارد .

پس باید به این مرحله برسیم که ارزش وجودى خودمان از چیزهایى که براى ما اهمیت دارند، بالاتر است . پس همت‏هایمان بالاتر مى‏رود تا آن‏جا که حرکت مى‏کنیم و در این حرکت‏با مسایلى رو به رو می شویم که برایش از قبل، آماده شده بودیم .

این نکته‏ى رمز گر بدانى، دانى

هرچیز که در جستن آنى، آنى

تا در طلب گوهر کانى، کانى

تا در هوس لقمه‏ى نانى، نانى

بعد قلبی

اگر چه بعد قلبى انتظار خود در سه مرحله به کمال خود مى رسد:

اول: ظهور و فرج حضرت بقیة اللّه ـ ارواحنا فداه ـ را باور کردن; بدین معنا که آن قطعى بوده و بیقین تحقّق خواهد یافت که البته چنین باورى بنا بر گفته هاى خداوند و اولیاى معصوم او لازم الاعتقاد بوده و منکر آن کافر است.

دوم: آنکه ظهور را موقت به وقتى نکند که در نتیجه قبل از فرا رسیدن آن هنگام مأیوس باشد. و این نیز به مقتضاى ادلّه واجب است; ولیکن به گونه اى که اگر نباشد موجب فسق است نه کفر.

زیرا وى گرفتار یأسى است که حرام بوده و مى توان آن را از احادیث بسیارى از جمله روایاتى که وقت گذاران را دروغگو شمرده است، استفاده نمود.

سوم: آنکه حالت انتظار لحظه بلحظه در قلب او موج زند که مى توان آن را از روایاتى چون «انتظر الفرج صباحاً ومساءً» صبح و شام منتظر ظهور ـ امام زمان ـ باشید. و هم چنین در سخن زیبایى که فرمود: «یأتی بغتةً کالشهاب الثاقب» او ناگهانى چون شهاب ظاهر خواهد شد. و این مقتضاى کمال ایمان و عدم آن نقص ایمان است که به مقتضاى این درجه، مؤمن باید مانند کسى باشد که خبر آمدن مسافر را به او داده اند و مسافر در راه است و هر لحظه ممکن است برسد

انتظار ، دوران تکلیف حساس

با توجه و تأمل در ابعاد عملىِ انتظار ـ که در بخش پیش یاد شد ـ مى بینیم که انتظار، تجلّىِ جامع و تَبَلوُرِ کامل تربیتهاى مکتب است. پس، انتظار، هم، «شاخصِ مُنَوَّرِ اَبعاد عقاید حَقّه» است، و هم «تبلورِ کاملِ تربیتهاى مکتب». آرى غیبت، جریانى بسیار عمیق، و انتظار جریانى بسیار سازنده و مهم است.

دوره ى غیبت و انتظار از یک جهت، مانند مدتى است که معلم از کلاس خارج مى شود ـ چنانکه در پیش اشاره شد ـ تا بنگرد که شاگردان در غیاب او چه مى کنند؟ و درباره ى تعالیم و تکالیف خود چسان رفتار مى نمایند.

انسان منتظر، که شاگرد مکتب پیامبران، و حاضر در کلاس دینِ حق است، باید همواره مراقب خود باشد، و در علم و عمل بکوشد، و بداند که معلم از کلاس بیرون رفته است، و هر لحظه ممکن است برسد، و او را در آن حال که هست ببیند . . . باید همیشه در حالى باشد که رضاى کامل خاطر معلم را فراهم آورد.

انتظار و زندگی

انسان در زندگى فردى و اجتماعى خود مرهون حقیقتى به نام انتظار است و اگر از انتظار گریخته و امیدى به آینده نداشته باشد، زندگى براى او مفهومى نخواهد داشت. حرکت و انتظار در کنار هم مى باشند. انتظار علت حرکت و تحرّک بخش است.

آنچه مورد انتظار است، هر چه مقدس تر و عالى تر باشد انتظارش نیز مقدس تر خواهد بود و ارزش مردم را مى توان از انتظارى که دارند سنجید یکى در انتظار پایان سال و اخذ گواهى و مدرکى ست تا بدین وسیله کار و شغل مناسبى فراهم نماید.

دیگرى منتظر سامان یافتن اوضاع مالى خویش است تا خانه اى فراهم کرده و همسرى بگیرد و از تجرّد و تنهایى خلاص یابد.

و آن دیگر منتظر ارتقاء حقوقى است که مثلاً ماشین سوارى یا خانه ى شخصى تهیه نماید. رژیمهاى سرمایه دارى نیز منتظرند تا قدرتشان بیشتر شده و دنیا را بیشتر استعمار کنند در هر حال همه منتظرند و این انتظار سبب جنب و جوش آنهاست و اگر انتظار در این دنیا از بشر گرفته شود دیگر ادامه ى حیات برایش بى لذّت و بى معنا است.

(قُل کل متربّص فتربّصوا) بگو همه منتظرند پس منتظر باشید.

انتظار فرج امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ اصلى ترین نقش خود را در آرامش دلهاى پریشانى که از وضع موجود در جامعه ها و سیطره استعمار و هر چه محرومتر شدن ضعیفان و قتل و غارتها و مهجور ماندن معارف حقیقى اهل البیت ـ علیهم السلام ـ به ستوه آمده و در میان امواج یأس و نومیدى غوطهور است.

در این حال یگانه آرزوى آنان پیشوا و نور تابانى است که عالم سراسر تاریکى را به پرتو جمالش منوّر مى سازد و این امید خود آرام بخش جان آنهاست.

با این امیدست که شاهراه شریعت را با گامهاى استوار در مى نوردد و چون کوه در برابر مشکلات مى ایستد و بدین روش زمینه اى را براى ظهور آن عزیز فراهم مى سازد. لذاست که آن حضرت در توقیع شریفى به محمّد بن عثمان مى فرماید: براى فرج بسیار دعا کنید که آن خود فرج شماست

حالت انتظار ، تکلیف است

عصر ما : عصر نا کامیها سرخوردگیها ، نا امیدها ، بیمها نگرانیهاى از آینده عصر ناکامى مکاتب گوناگون فلسفى ، فکرى و عملى دست ساخت بشرى است .دوران ما بى شک ، دوران بشریّت فراموش شده ، انقلاب هاى نافرجام و انسانیّتهاى بر باد رفته ، و دوران مقابله فکرى و عملى مظاهر شرک و کفر جهانى با ادیان الهى و موحّدان واقعى است.

دوران و زمان ما همچنین دوران بیرنگى حالت انتظار و ایمان به آینده اسلام و بشریّت است . در چنین عصر و زمانى : نگه داشتن حسّ امید و انگیزش خوشبختى و حالت انتظار کار بزرگ و ارزشمند و یک تکلیف الهى و اعتقادى است . و چون در دوران پیش از ظهور دولت حقّه منجى جهانیان و موحدّان : سختى ها و دشوارى هاى پیاپى و فراوان در زندگى و در راه دیندارى مردمان است تا جایى که در احادیث متعدّدى ، دوران انتظار دوران امتحانها و آزمایشهاى بزرگ محسوب شده است ایجاد و تقویت حالت و پدیده انتظار : در جان و روح و روان موحدان و مردمان و دین باوران و منتظران ، یک تکلیف لازم و واجب الهى و مکتبى و دینى است .

قال الصادق علیه السلام :

مِنْ دینِ الْاَئِمَّة الوَرَع وَ الْعَفة وَ الصَّلاح –الِى قوله : وَ انْتِظارُ الْفَرَجِ بِالصَبِّْر

امام صادق (ع) فرمودند:

از دین ائمة و پیشوایان شیعه تقوى وعفت نفس و … و انتظار فرج مهدى موعود علیه السلام می باشد که با صبّر تحقّق می یابد.

همچنین در دوران ما که دوران انتظار است به عّت اوج یافتن و شکوفا شدن مظاهر و پدیده هاى تمدّن مادى انسانى در شکلها و رنگهاى گوناگون ، و به علّت خدمت مداوم علوم تجربى و عقلانى به دستاوردهاى تمّدن مادى بشرى ، و به علّت مقابله بى امان افکار الحادى و کفر آمیز و شرک آمیز با اعتقادات توحیدى ،( در عرصه مُبادلات و رویارویى مکاتب فکرى و عملى مادى با ادیان الهى) آدمى با تمام وجود به تحقّق یافتن این روایت شریف دست مى یابد که : نگهداشتن دین در آخرالزمان ، چون نگهداشتن اخگر است در کف دست و یا « کَالْقابِِضِ عَلى جَمْرِ الغَضا » چون کسى است که قطعه آتش درخت ( شوره گز ) ( که شوره زارها مى روید و چوبى بسیار محکم و آتش بسیار بادوام دارد ) را در کف دست گرفته باشد برخى از علماى مکتب اسلام معتقدند که انتظار : یک تکلیف واجب الهى است زیرا انتظار واقعى روح فردى و اجتماعى را امیدوار و از پوچى و سردرگمى و یأس مى رهاند و سبب بسیج عمومى مؤمنان و دین باوران و منتظران براى اصلاح ساختار شخصیّپت فردى و اجتماعى مى گردد ، آنچنان اصلاحى که مورد رضایت حضرت مهدى موعود علیه السلام مى باشد به عنوان نمونه(محققان و علاقمندان به زندگى بزرگان و علماء شیعى نظیر سید بن طاووس و شیخ مفید و علامّه حلى مراجعه نمایند) .

انتظار : همانا دیده دوختن به راه تحقق امرى است که منتظر را به حالت انتظار واداشته و هر چه این عقیده و باور درنظر مهتر باشد : براى تحقق آن بیشتر تلاش مى کند . اگر سئوال گردد چرا حالت و پدیده اعتقادى انتظار در معارف و اعتقادات شیعى و اسلامى تکلیفى الهى است ؟ و چرا انتظار سازنده تاریخ آینده بشریت است ؟ درپاسخ مى گوییم :زیرا انتظار :

۱- امرى و پدیده ایى سازنده و تمرینى مداوم جهت تعالى روح و اندیشه فرد و جامعه دین باوران است .

۲-اعتقاد به ظهور منجى جهانیان و منتظر حضرتش بودن : اعتقادى است ژرف براى نگاهبانى ایمان حق جویان و دین باوران از سستى و یأس ناشى از دوران آخرالزمان .

۳- انتظار دریچه است امیدوار کننده به سوى اجراى فرامین الهى و تحقق بخشیدن اهداف قرآنى در جوامع بشرى به دست با کفایت باقیمانده عترت نبّى مکرّم اسلام (ص) .۴- و انتظار : راه کارى و دارویى و گشایشى است براى محرومان و مصلحان و دین باوران که : فطرت زلال الهى را، با مظاهر پر زرق و برق تمّدن مادى ، آلوده نکرده اند و جان و روح خود را ، از بافته هاى فکرى و عقلانى فیلسوف نماهاى ملحد ، سیرآب ننموده اند.

آمادگی فکری

سقف‏هاى سنگین و رسالت‏هاى بزرگ، پایه‏هاى محکم مى‏خواهند، پایه‏هایى که در شعور و احساس قرار گرفته باشند . به همین خاطر رسول مکرم صلى الله علیه و آله مى‏فرماید:

لکل شى دعامة و دعامة هذا الدین الفقه و الفقیه الواحد اشد على الشیطان من الف عابد .

براى هر چیز، اساس و پایه‏اى وجود دارد . اساس و پایه‏ى این دین [اسلام]، فهم عمیق است و یک فقیه در برابر شیطان، از هزار مسلمان عبادت‏گزار [بدون شناخت] محکم‏تر و مؤثرتر است .

بنابراین، در دوره انتظار، باید بنیان‏هاى فکرى عمیقى پیدا کنیم تا در مقابل افکار و مکاتب مختلف از پا نیافتیم .

اما چگونه؟ بعضى‏ها خیال مى‏کنند که براى انتخاب صحیح باید تمام مکاتب را شناخت و آن‏گاه انتخاب کرد، ولى این بررسى براى انتخاب کافى نیست; زیرا این درست است که گفته‏اند باید گفته‏ها را گوش داد و بهترین را انتخاب کرد (۲۴) ولى ما مى‏دانیم بهترین کدام است .

بهتر را باید با اصلى سنجید، این اصل کدام است . على علیه السلام مى‏گوید: کفى بالمرء جهلا ان لایعرف قدره .

براى جهالت تو همین بس که با تمامى اطلاعات و مطالعات عظیم، اصل و معیار را نداشته باشى و اندازه‏ى خودت را نشناسى .

آن‏چه یک منتظر باید در زمینه‏ى فکرى به آن مسلح شده باشد، همین درک از خویش و شناخت قدر خویش است که معیار انتخاب مکتب‏ها خواهد بود و انسان را در برابر مکتب‏هاى گوناگون راهنمایى مى‏کند . و انتخاب بهترین را ممکن مى‏سازد .

چون بهترین‏ها در رابطه با شعارى که ارایه مى‏دهند، همراه مقایسه‏اى که در میان این شعار و قدر وجود من برقرار مى‏شود، انتخاب مى‏گردد .

با توجه به همین معیار است که مى‏توانى کار گروه‏ها و مکتب‏هاى گوناگون را نقد بزنى . لازم نیست همه‏ى مکاتب را مطالعه کرد، بلکه همین قدر از مکاتب را باید دانست که این‏ها انسان را در نهایت‏به کجا خواهند برد .

مثلا وقتى شما مى‏خواهید یک جفت کفش بخرید، تمام کفش‏هاى یک فروشگاه را آزمایش نمى‏کنید .

اندازه و شماره‏ى پا، شما را در انتخاب بهترین کمک مى‏کند . در رابطه با مکتب‏ها و گزینش آن‏ها نیز این چنین است .

وقتى من اندازه‏ى واقعى انسانى خودم را کشف کردم و شناختم، حالا در پى این هستم که مکاتب مختلف، چه لباسى را براى این انسان مى‏سازند .

آن‏وقت مى‏بینیم که همه‏ى مکاتب، لباس‏هایى را براى این انسان مى‏سازند، حتى انگشت پاى این انسان بزرگ را نمى‏تواند بپوشاند، جز مکتب تشیع که آرمان‏ها و اهدافش با اندازه‏ى وجودى و ارزش واقعى انسان، هماهنگ است .

این روش راه‏گشاى بن بست‏هاى حیرت‏زا است . این شروع در ما جریانى ایجاد مى‏کند که مى‏توانیم از مطالعات و تفکرات دیگران هم بهره برداریم و این جریان فکرى است که مى‏تواند در برابر فکرهاى گوناگون مقاوم باشد .

آمادگی روحی

منتظر باید در زمینه‏ى روحى نیز آمادگى بالایى داشته باشد تا در برابر حوادث و مصیبت‏ها مانند کوه استوار باشد و بتواند بار سنگین رسالت و آگاهى‏هاى عظیم را به دوش بگیرد . در واقع، ظرفیت وجودى انسان را در کنار گرفتارى‏ها مقاوم مى‏سازد و همین است که مى‏بینیم وقتى منتظر دعا مى‏کند، معرفت و شناخت را مى‏خواهد:

اللهم عرفنى نفسک . . . . .

خدایا! خودت را به من بشناسان .

و ثبات قدم را مى‏خواهد: ثبتنى على دینک . کم توقعى و صبر را مى‏خواهد: صبر نى على ذلک . منتظر باید از آن‏چنان روحیه‏اى برخودار شود که همراه رنج‏ها و سختى‏ها، راحتى‏ها را داشته باشد; زیرا که در زمان غیبت، مردم مورد سخت‏ترین امتحانات قرار مى‏گیرند و زیر و رو مى‏شوند . چنان‏چه امام باقر علیه السلام در پاسخ یکى از یاران که پرسید: فرج شما چه وقت است؟ فرمودند:

هیهات، هیهات لا تکون فرجنا حتى تغربلوا ثم تغربلوا – یقولها ثلاثا – حتى یذهب الکدر و یبقى الصفور .

هیهات فرج ما نرسد تا غربال شوید، باز هم غربال شوید و باز هم غربال شوید تا این‏که کدورت‏ها برود و صافى و صفا بماند .

ایجاد روحیه، امر مهمى است که در دوره‏ى انتظار باید حاصل شود، ولى مهم‏تر از آن، راه‏هاى ایجاد این روحیه است که چگونه؟ و با چه روشى؟ این روحیه در منتظر ایجاد شود

اطاعت و تقوا

کسى که حدود را مى‏شناسد و تکلیفش را مى‏داند و مى‏خواهد به این تکلیف عمل کند، این وجود دیگر فشارى ندارد، بلکه در جایگاه امن نشسته است: ان المتقین فى مقام امین . وجودى که تکلیفش را شناخته و وحى را مى‏فهمد، دیگر از آن‏چه پیش مى‏آید، وحشت ندارد و حتى با آن‏چه مى‏شود، کارى ندارد .

پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله مى‏فرمود:

ما کنت‏بدعا من الرسل; من از میان رسولان بدعتى نیستم و تازه‏اى نیاورده‏ام . و ما ادرى مایفعل بى و لا بکم; و حتى نمى‏دانم که براى من و شما، چه پیش مى‏آید:

ان اتبع الا ما یوحى الى . من فقط بر روى مرز و به دنبال وحى حرکت مى‏کنم; زیرا همین اطاعت و تقوا و عمل به وظیفه است که امن مى‏آورد و از بن ست‏بیرون مى‏کشد: و من یتق الله یجعل له مخرجا .

ارزش انتظار

واژه ى انتظار سترگترین مقام را در معارف اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به خود اختصاص داده است. در میان هزاران هزار گوهر تابناک که از خاندان رسالت رسیده است به کمتر واژه اى بر مى خوریم که چون انتظار از آن به زیبایى یاد شده باشد. از میان آن باغستان معارف به دو ریحان بسنده مى کنیم:

امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمودند: روزگارى خواهد آمد که امام از مردم پنهان مى شود. خوشا به حال آنان که در آن زمان بر امر (ولایت) ما ثابت قدم باشند.

زیرا کمترین ثوابى که آنان را خواهد رسید، آنکه خداوند به ایشان مى گوید: اى غلامان و کنیزان من! بر سرّ من ایمان آوردید و غیب مرا گواهى کردید; بشارت باد شما را به جزاى نیکوى من.

همانا شما غلامان و کنیزان حقیقى من هستید. از شما مى پذیرم (رفتار نیک را) و بر شما مى بخشایم (عملهاى زشت را) و بخاطر شما در مى گذرم و سیراب مى سازم بندگانم را با آب باران; و بلاها را از آنان رفع مى کنم. اگر شما نباشید عذابم بر آنان نازل خواهد شد.

جابر گوید: گفتم: اى فرزند رسول خدا! چه چیزى بهترین کار براى مؤمن در این زمان است؟ فرمود: نگاهدارى زبان و خانه نشینى.

هم چنین از ابى بصیر از امام صادق ـ علیه السلام ـ درباره آیه شریفه (یوم یأتی بعض آیات ربّک . . .) سؤال شد، فرمود: آن هنگام قیام قائم و منتظر ماست . . . سپس فرمود: اى ابو بصیر! خوش بر احوال شیعیان قائم ما که در زمان غیبت انتظار ظهورش مى کشند و در گاه ظهور فرمان بردار اویند آنان اولیاء خدایند که هیچ ترس و واهمه اى بر آنان نیست و هرگز غمگین نخواهند شد.

هم چنین درباره ارزش انتظار امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده است که به برخى از یاران خود فرمودند: هر یک از شما منتظر این امر از دنیا روید چون کسى هستید که در خیمه قائم همراه اوست

ارتباط و پیوند با خدا
رزق انسان در خواندن کتاب‏ها و مطالعات، منحصر نیست . دقت و مطالعه در آفاق و

طبیعت و در انفس و وجود انسان هم مى‏تواند آیه‏ها و نشانه‏هایى رابه دنبال بیاورد و

مایه‏هاى فکرى و روحى انسان را تقویت کند .

از این گذشته، آن‏ها که روز را با خلق خدا به سر مى‏برند، باید در شب به یاد خدا باشند و از قرب او رزق بگیرند،تا بتوانند بار برخوردهاى سنگین و درگیرى‏هاى مستمر روزشان را به دوش بگیرند .

به همین دلیل، رسول باید پیش از قیامش در شب، قیام کند و قرآن را آرام آرام بخواند و باترتیل در وجودش بنشاند; چون مى‏خواهد قول ثقیل و رسالت‏سنگینى را بر دوش بگیرد .

این پیوند شب و ارتباط با خدا، با دعا، تامین کننده‏ى رزق روزانه‏ى مؤمن منتظر است که سوخت و ساز و درگیرى و برخوردهاى شکننده دارد.

ابعاد عملی

چنانچه انتظار یک زارع براى خوب به عمل آمدن محصول مشروط به شرطهایى است; از آن جمله که زمین زراعى را اصلاح کند، تخم بکارد به موقع آبیارى کند در حالى که مى داند تربیت کننده ى آن تخم و رویاننده ى آن تا سر حد کمال خداوند متعال است.

در این حال چون احتمال آفت زمینى و آسمانى مى رود، سم پاشى کرده و نیز دعا مى کند و از خدا مى خواهد که آفتها را از بین ببرد و محصول او را به عمل آورد.

همینطور انتظار و دعا براى فرج امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ و رسیدن فیوضات و نعمتهاى الاهى به بندگان بر اسباب و شرایطى تکیه دارد و آن این است که به امام ـ علیه السلام ـ در ظاهر نیز اذن تصرف داده شود و از پرده ى غیب بیرون آید و براى این اذن نیز مقدمه هایى خواهد بود که برخى از آنها به دست خود مردم است که عبارت از تقواى الاهى و رفتار نیکو است چنانچه در سوره ى اعراف مى فرماید (ولو أنّ أهل القرى آمنوا واتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والأرض). اگر مردمان ایمان آورده و تقوا پیشه سازند حتماً درهاى برکت را از آسمان و زمین به سوى ایشان مى گشاییم. بنابراین معلوم مى شود که رفتار زشت مردم خود مانعى براى ظهور آن عزیز جانهاست.

برگرفته از سایت مرکز جهانى حضرت ولى عصر (عج)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نماز را به چه دلیل می خوانید؟ (پاسخی صادقانه دهید/می توانید چند گزینه انتخاب کنید)
    آمار سایت
  • کل مطالب : 105
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 6
  • بازدید سال : 248
  • بازدید کلی : 6,645
  • کدهای اختصاصی

    کد آهنگ

    حدیث